Det här med Last.fm.

Ibland, när jag har tråkigt och borde göra något annat, brukar jag sitta och refresha min last.fm-profil medan jag lyssnar på någon låt på repeat för att se hur statistiken förändras.

För de som inte vet är Last.fm en trevlig sida som stalkar your every move, vilket betyder att den vet exakt vad du lyssnar på. Varsomhelst, närsomhelst. DEN BOR I DIN HJÄRNA. 

Eh. Nejmen man låter den scrobbla och så finns det lite fin statistik på vad man lyssnar på. Det är meningen att man ska lyssna på Last.fm-radio eller något, som typ tar fram artister man kanske gillar baserat på vad man lyssnar på och sånt, men det kostar pengar så det orkar jag inte göra. Jag tycker mest det är roligt att kolla på alla diagram. Och skratta åt hur mycket jag kan ha gemensamt med vissa kompisar (typ Elin och Linda), och hur lite jag kan ha med andra (typ Jonas och Arvid).

Jag började använda Last.fm i augusti, och det är ganska fascinerande att se statistik på vad man lyssnar på, och hur det skiftar mellan veckor och månader. Overall är The Mountain Goats och Tegan and Sara mest lyssnade på och nu är äntligen den där jäkla Good Charlottelåten jag råkade lyssna på nästan 200 gånger borta från de flesta diagrammen. Låten är ju rätt bra och påminner mig lite mysigt om sommaren 2005, men det var ju sommaren 2005.


En nackdel med att jag mest lyssnar på Tegan and Sara och The Mountain Goats är att diagrammen blir fula.

Fast man känner ju sig lite självupptagen när man sitter och stalkar vad man själv lyssnar på. Det vet man väl själv? Men det är ju så intressant...till exempel hade jag inte en aning om att jag har lyssnat på tio Best Coast-låtar (det var i och för sig under en mattelektion). Och jag trodde att jag hade lyssnat mer på Modest Mouse.

Men det kanske skulle vara mer creepy om jag stalkade någon annans musiksmak istället för min egen. Eller?

För övrigt kom Elin, och senare även jag i kommentarerna, in på att det suger att så lite musik handlar om mat. Borde jag satsa på att skriva matmusik? Jag tror att min första låt i genren är skriven (visserligen skulle det vara en crossover mellan mat- och kärleksmusik, men ändå), men den andra skulle nog handla om persilja.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0