UNIX-skägg och sånt

Efter skolan drog jag, Arvid, Jonas och John till Kista och gick på FOSS-Sthlm möte #5, vilket var intressant. Dessutom fick man mat.

Men det är på såna här tillställningar man inser hur mansdominerad programmerarvärlden är. Det var en kvinna som pratade, men det var kanske tre till tjejer där, resten var mer eller mindre skäggiga snubbar. Och det är det här med UNIX-skägget. Ju mer hår i ansiktet desto mer UNIX/Open Source är man.

Visst, det är ett skämt, men varenda gång jag hör det tänker jag Men kvinnorna då? Ska vi satsa på hår under armarna eller? Det går ju också mot skönhetsnormer; "having Unix armpit hair is a great way to ensure that you never get laid", kanske? (Åååååååh generaliseringar över vad folk gillar jag blir arg det är klart någon gillar Stallman-looken det är sjukt trångsynt att anta något annat och det är hemskt att sånt inte är socialt accepterat osv osv [insert rant here])

Men alltså. Jag undrar varför det finns så få kvinnor i datorvärlden. Jag kan till exempel inte påminna mig att vi fick höra om några kvinnliga storheter inom datorvärlden under datalogikursen (rätta mig om jag har fel), varför är det så? Jag tror inte att det är så enkelt att de inte får ta plats för alla de där skäggiga gubbarna (det känns lite trångsynt och vi skyller allt på dem), utan att det finns någon slags avskräckning redan innan intresset väcks. Jag blev ju inte intresserad förrän för ett-två år sedan, till skillnad från mina (kill)kompisar som har haft flera år på sig att lära sig massor om olika programmeringsspråk och paradigmer osv. Jag har inte det försprånget och känner mig ofta dum i datorsammanhang, även om jag nog vet mer än average joe-samelev.

Men varför blev jag inte intresserad? Varför blir så få tjejer intresserade? Jag förstår inte varför, och det skrämmer mig lite.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0